Projekto „Žvelk giliau, mąstyk plačiau“ apžvalga
Kauno rajono savivaldybės viešoji biblioteka kvietė Kauno rajono bendruomenių šeimas, auginančias vaikus iki 14 m. ir įprastai neįsitraukiančias į kultūrines veiklas, dalyvauti projekto „Žvelk giliau, mąstyk plačiau“ edukacinėse ir kūrybinėse dirbtuvėse. Šių veiklų dalyviai turėjo progą atrasti naujų talentų bei pomėgių, geriau pažinti save ir savo šeimos narius, auginti ir stiprinti tarpusavio ryšį.
Lietuvos kultūros tarybos (https://www.ltkt.lt/) finansuojamo, Kauno rajono savivaldybės ir Kauno rajono pedagoginės psichologinės tarnybos remiamo projekto „Žvelk giliau, mąstyk plačiau“ veiklos Kauno rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje (Garliavoje) ir padaliniuose vyko numatytais šeštadieniais 2023 m. balandžio–gruodžio mėnesiais. Įvairių sričių profesionalų vedamuose praktiniuose užsiėmimuose-kūrybinėse dirbtuvėse dalyvavo 250 tėvelių su vaikais. Jie buvo kviečiami pažinti save, savo ir šeimos narių jausmus, per konkrečią meninę ir kūrybinę veiklą atskleisti kūrybiškumą, puoselėti emocinį ryšį. Kauno rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje įvyko 8 edukacinės-kūrybinės dirbtuvės, o Ringaudų, Raudondvario, Piliuonos ir Kačerginės padaliniuose – 6.
Pirmąsias projekto dirbtuves vedusi menininkė ir kvepalų kūrėja Rasa Staskonytė supažindino šeimas su kvapų meno – olfaktorijos – vienu iš kūrybos metodų. Edukacijos dalyviai išbandė jėgas kurdami bendrą olfaktorinę improvizaciją tema „Gurmaniška puota“. Kūno kalbos ir žmonių tipologijos specialistės, lektorės, vaikų ir paauglių akademijos „MUSTer Academy“ įkūrėjos bei vadovės, jaunimo karjeros ir sertifikuotos veidotyros konsultantės Lauros Šukienės Garliavoje vestame seminare „Kūno kalba, asmenybių tipologija ir veidotyra“ projekto dalyviai galėjo pažinti savo ir aplinkinių žmonių kūno kalbą, veidotyros pagrindus, nagrinėti žinomų prezidentų kūno kalbą, sužinoti apie žmonių tipologiją pagal DISC modelį. O Kačerginės bibliotekoje įvykusiame antrame lektorės Lauros Šukienės seminare „Santykiai su vaikais ir paaugliais, tėvų klaidos, vaikų skirtumai“ tėvai gavo patarimų, kaip stiprinti ryšį su vaikais, gerinti abipusį supratimą, į kokius vaiko bruožus ir pomėgius atkreipti dėmesį paauglystėje, kaip padėti atžalai atrasti savo gabumus ir polinkius.
Teatro pasaulį ir meno terapijos metodus atskleidžiančiose edukacinėse-kūrybinėse dirbtuvėse Kauno rajono šeimos mokėsi ugdyti emocinį intelektą: aktorė Kristina Savickytė-Damanskienė kvietė pasitelkus teatrinės komunikacijos įrankius patyrinėti savo emocijų pasaulį, o psichologė Rūta Čižinauskienė mezgė provokuojančią ir patarimų gausią diskusiją, savotiškas psichologinės pusiausvyros dirbtuves, apie sudėtingus neigiamus vaikų išgyvenamus jausmus bei galimus jų įveikos būdus.
Kauno miesto muziejaus Miko ir Kipro Petrauskų skyriaus edukatorius Tadas Karanauskas vedė edukacinį žaidimą „Palapinė, kelionė ir muzika“. Projekte dalyvaujančios šeimos susipažino su svarbiausiomis Lietuvos profesionaliosios muzikos istorijos asmenybėmis, įvykiais, datomis ir sąvokomis, išbandė įvairius muzikos instrumentais, mėgavosi terapiniu muzikos poveikiu ir atradimų džiaugsmu.
Visuomenininko ir tvarios gyvensenos populiarintojo Giedriaus Bučo edukacijoje tėvai ir vaikai buvo skatinami dėmesingiau pažvelgti į kasdienius šeimos ir individo vartojimo įpročius, supažindinami su sąmoningu ir atsakingu vartojimu, antrinio daiktų dizaino sąvoka. Šeimos nariai turėjo galimybę atnaujinti savo atsineštus nebenaudojamus daiktus. Giedrius Bučas – socialinės iniciatyvos „Kūrybos kampas 360°“, plėtojančios darnaus vartojimo ir antrinio dizaino idėjas, bei bendruomenės namų „K.I.N.A.S. Panemunė“ įkūrėjas.
Bibliotekos edukatorės, profesionalios fotografės Kristinos Meilutės edukacinių-kūrybinių veiklų metu šeimos susipažino su tapyba smėliu ir taškavimo menu. Tapydami smėliu projekto dalyviai lavino vaizduotę, kantrybę, kruopštumą, gebėjimą sutelkti dėmesį ir išreikšti save. Vaikams ir jų tėveliams tai – lyg terapija, įgalinanti nugalėti stresą, leisti kūnui atsipalaiduoti. Taškavimo edukacijoje kurdamos mandalas šeimos sužinojo apie jų reikšmę Rytų kultūroje ir raišką lietuvių kultūroje. Klausantis meditacinės muzikos ir atliekant praktinę taškavimo veiklą buvo kuriama saugi ir rami aplinka, skatinanti harmoningą bendravimą. O dailininkės ir edukatorės Nijolės Čepauskienės vedamose kūrybinėse dirbtuvėse fraktalų piešimo praktika buvo taikoma kaip gilesnio savęs pažinimo metodas ir meninės saviraiškos būdas, skatinantis analizuoti emocinę bei psichologinę būseną.
Kad būtų įvertintas projekto veiklų efektyvumas ir nauda dalyviams, kiekvieno susitikimo pabaigoje buvo renkami atsiliepimai. Žodžiu ir anketavimo būdu buvo apklausta didžioji dalis projekto dalyvių. Anketas pildę tėvai ir vyresnio amžiaus vaikai negailėjo teigiamų atsiliepimų projekto organizatoriams: „Geras laikas, praleistas su dukra“, „Buvo tikrai įdomu pamatyti nuostabią aktorę ir pabūti su vietos bendruomene“, „Ačiū, puikus, smagus renginys visa šeimai. Daugiau tokių!“, „Pažinau naujus kvapus“, „Tiek daug informacijos per trumpą laiką“, „Įdomu pabendrauti su bendraminčiais ir sužinoti šį tą nauja“.
Projekto pabaigoje buvo apklausti ir prisidėjusių bendruomenių atstovai: „Smagu, kad atvyksta edukatoriai į bibliotekas, nes ne visi turi kuo vykti toliau“ (Danutė Stankevičiūtė, Piliuonos bendruomenė), „Daug gražių ir prasmingų renginių organizuojama bibliotekoje. Sėkmės ir kūrybiškų ateinančių metų!“ (Jurgita Bonkevičiūtė, Kačerginės mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenė), „Įdomu dalyvauti su vaikais. Dirba nuostabūs žmonės. Ačiū už turiningai leidžiamą laiką edukacijų metu.“ (Kristina Tamošiūnienė, Ringaudų pradinė mokykla).
Projekto koordinatorė Vaiva Steponaitienė džiaugėsi aktyviomis bendruomenėmis ir šeimų įsitraukimu į projekto veiklas: „Dėkoju visiems prisidėjusiems prie projekto įgyvendinimo ir viešinimo. Buvo malonu stebėti kūrybines dirbtuves bei edukacijas, kuriose šeimos aktyviai dalyvavo, bendravo, plėtė akiratį. Visi projekte dalyvavę profesionalai nuoširdžiai dalijosi žiniomis su šeimomis ir projekto organizatoriais. Tikiuosi, ateityje įgyvendinsime ne vieną kokybišką projektą ir suteiksime galimybę rajono gyventojams juose dalyvauti.“
Prie projekto viešinimo ir sėkmingo įgyvendinimo prisidėjo Akademijos, Raudondvario, Piliuonos, Gaižėnėlių, Juragių, Kačerginės mokyklos-daugiafunkcio centro, Ringaudų pradinės mokyklos, Piliuonos gimnazijos bendruomenės, asociacija „Ringaudų bendruomenės centras“, Ringaudų seniūnija ir visa Kauno rajono savivaldybės viešosios bibliotekos darbuotojų komanda.