Smagumo geno paieškos

Smagumo geno paieškos

 

Kas yra žaidybinimas? Kaip jį taikant nuobodžius dalykus paversti smagiais? Ar žaidybinimas gali būti pritaikytas tobulinant bibliotekų paslaugas?

Atsakymų į šiuos klausimus ieškojome projekto „Smagumogenas“ mokymų metu.

Žaidybinimas – tai žaidimų elementų ir žaidybinio mąstymo (žaidimo mechanikos) naudojimas ne žaidimo kontekste, siekiant skatinti pageidaujamą žmonių elgesį. Žaidybinimas motyvavimo tikslais populiarėja ir versle, ir privačiame sektoriuje. Pavyzdžiui, kolegos iš Huddersfield universiteto bibliotekos, siekdami aktyvinti naudojimąsi bibliotekos paslaugomis, sukūrė virtualią sistemą „Lemon tree“, kurioje vartotojai galėjo rinkti taškus ar specialius ženklelius. Daugiau įžvalgų apie žaidybinimo taikymą Huddersfield universiteto bibliotekoje galite rasti: https://goo.gl/cTqZ19

Keletas kitų žaidybinimo pavyzdžių:

– kaip per trumpą laiką 2 kartus padidinti surenkamos taros kiekį : https://goo.gl/9t7aAy

– kaip paskatinti žmones rinktis laiptus vietoje eskalatoriaus: https://goo.gl/tHtvEZ

– kaip smagiai praleisti laiką prie pėsčiųjų perėjos, laukiant žalio šviesoforo signalo: https://goo.gl/Ddtew5

Žaidybos elementų taikymas populiarėja ne tik užsienyje, bet ir Lietuvoje. Rugsėjo mėn. vykusiame susitikime su žaidybą taikančių įmonių / įstaigų atstovais išgirdome puikių pavyzdžių.

Gintė Leksienė, įmonės M Capital vadovė, papasakojo, kaip taiko žaidybinimą skatinant darbuotojų tobulėjimą įmonės veiklos srityje. Darbuotojai už išklausytus mokymus renka ženklelius, yra reitinguojami lyderių lentoje. Aktyviausieji turi galimybę greičiau „atrakinti“ aukštesnes mokymų pakopas, o taip pat yra paskatinami bilietais į konferencijas ar kitomis staigmenomis. Per kelis mėnesius darbuotojų išklausytų mokymų skaičius padidėjo net 30 proc., o laukiamas rezultatas artimiausiu metu – net 50 proc. pokytis.

Konsultacinės įmonės Addelse vadovė Airida Zavadskė teigė, kad nemažai žaidybos idėjų nepasiteisina, tačiau neverta nuleisti rankų. Airida pateikė įkvepiančių pavyzdžių, susilaukusių sėkmės. Pvz.,  įmonė Heineken susidūrė su darbuotojų trūkumo problema, todėl sukūrė smagų internetinį testą. Šiame teste buvo pateikiami tokie klausimai kaip  „Ką pasirinktum: tradicinį, tau gerai pažįstamą patiekalą, ar patiekalą-staigmeną?“. Atlikus testą žmogui būdavo rekomenduojama pozicija Heineken įmonėje. Įmonę tiesiog užplūdo galimų darbuotojų gyvenimo aprašymai! Daugiau apie idėją galima sužinoti čia: https://goplaces.theheinekencompany.com/en.

 O Mc`Donalds kvietė potencialius darbuotojus štai kaip:

Lina Baublienė, garsiai per visą Lietuvą nuskambėjusio projekto „Surink Lietuvą“ iniciatorė supažindino su projekto iššūkiais ir rezultatais. Pasirodo, žaidybinė idėja keliauti po įvairius Lietuvos kampelius ir renkant magnetukus sukomplektuoti visą Lietuvos žemėlapį labiausiai įtraukė…vyrus! Projektas yra toks populiarus, kad Lietuvoje nebeliko magnetinės medžiagos magnetukams gaminti. Tiekėjai planuoja ją gabentis iš Kinijos, nes norinčiųjų turėti spalvingą Lietuvą ant savo šaldytuvo tik daugėja.

 

Daugiau apie Linos ir jos komandos darbus: https://goo.gl/eBeAE2 ir https://goo.gl/3NhZKi

Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojas Tadas Bružas pristatė „Kvitų žaidimą“. Pasirodo, žaidybinimas gali būti pritaikytas net ir tokioje rimtoje srityje kaip mokesčiai. Tadas teigė, kad žaidimo dėka pastebėti teigiami pokyčiai tiek gyventojų, tiek verslo atstovų elgesyje – kvitai dažniau išduodami neprašant, o gyventojai aktyviai mokosi atskirti fiskalinius kvitus, kurie įrodo, jog mokesčiai tikrai nukeliaus į šalies biudžetą.

Projekto „Smagumogenas“ metu Kauno regiono bibliotekos ne tik išgirdo apie žaidybinimą, bet ir pačios pabandė jį taikyti. Pradedant žaidybos elementų pritaikymu keičiant skaitytojų požiūrį į delspinigius ir baigiant jaunųjų lankytojų pritraukimu į bibliotekų renginius taikant taškų sistemas ir lyderių lentas.

Kaip teigė projekto metu pranešimą skaičiusi psichologė Aušra Pundzevičienė „žaismingumas yra viso mūsų gyvenimo ypatumas“. Tad būkime žaismingi ir darykime žaismingas mūsų bibliotekas!